Kycklingpaj

Idag gjorde jag en god kyckling&broccoli paj till lunch. Det var riktigt gott att lyxa till vardagen lite.
Jag är medlem på tasteline.se och brukar ofta vara inne där för att få inspiration. Det är jättebra för man kan spara recept som man hittar och ha dem samlade på "mina sidor". De har också en väldigt bra sökfunktion som man kan söka på. Man kan välja om man vill ha mat som går snabbt, GI, LCHF, smalt, billigt osv.

Pajdegen som jag gjorde är "GI-vänlig" och istället för vetemjöl använder man dinkelmjöl och sojamjöl.
Här kommer recpetet.

Pajdeg:
1,5 dl Dinkelmjöl fullkorn
1,5 dl Sojamjöl
100g Smör
I dl vatten

Sätt ugnen på 225°C. Blanda mjölsorterna och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop degen. Den är väldigt smetig. Låt vila kallt en stund. Tryck ut degen i en smord pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 min.

Sen kan ni fylla pajen med vad ni vill. Jag fyllde min med kyckling, broccoli, 2 dl creme fraiche som var blandat med dragonsenap, och sen la jag på tomatskivor och ost. Jättegott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0