An unforgetable trip

Klockan halv 6 på fredags morgonen gick vi upp och vi åkte nog hemifrån vid 6 tiden.
Efter ca 11 timmar var vi framme i New Orleans. Och då ska ni veta att vi stannade bara snabbt 2 gånger för att tanka och gå på toa. Så det var en lång väg, men det var inga problem. Tiden gick väldigt snabbt.
Innan vi åkte in till stan stannade vi vid en restaurang som är väldigt känd för sin havsmat (kan man översätta det så?)
Vi beställde in ett stort fat med kokta räkor och krabbor. Jag har bara ätit kalla räkor innan men det var jättegott!



Istället för chips fick man kokta potatisar att mumsa på medan man väntade på maten



Efter maten åkte vi vidare in mot stan och vårt hotell







Tog inga bilder på hotellet men såhär såg det ut




På fredagkvällen gick vi till Bourbon street - New Orleans partygata. Jag säger bara ojojoj. Har nog aldrig sett nåt galnare!! Det är säkert ett 30 tal olika barer och klubbar. Var 5e är nog strippklubb. Tjejerna står dessutom i dörren så alla som går förbi kan se dem. Jag var 1 cm ifrån en tjej som bara hade några trådar på kroppen. Det var en upplevelse!
I New Orleans har man något som kallas beads - typ halsband med plastpärlor. De finns i massa olika färger och varianter. Grejen med det här är att tjejerna ska visa sina bröst och får då halsband utav killarna. Jag hade tur och fick en hel del, trots att jag inte visa nåt. Skönt! Så det stod massa folk uppe på sina balkonger och kastade ner dessa halsband till folk som gick på gatan.

Självklart var jag tvungen att prova New Orleans mest kända drinkar - Handgranate och Hurricane.

(vill bara påpeka att jag håller Chalins drinkar också! haha)




På lördag förmiddag åkte vi till en restaurang som har världens(!) bästa friterade kyckling. Och det är inte bara för att jag tycker den är världens bästa som jag säger det, utan för att restaurangen har utsetts till det av nån matkanal eller vad det var. Så nu kan jag säga att jag har ätit världens bästa friterade kyckling.
Det intressanta är att restaurangen låg i ett fattigt slumområde.




Här är den! Ser kanske inte så speciell ut på bilden, men otroligt god är den!

Efter lunch gick vi runt lite på stan och kollade






Efter en liten rundvandring var det dags att ta en paus och äta något av det godaste jag ätit på länge - friterade dougnuts!! Ja, ni hör ju bara!! Mmmm..



På kvällen var det dags för middag så vi gick till en populär fransk restaurang



Jättegod mat även här! Jag beställde stekt flundra med räksås och potatismos. Till efterrätt beställde vi in breadpudding och chokladmousse.

På söndagmorgon gick vi till en riktigt fin restaurang. Jag måste säga att jag var lite nervös. Var lite orolig för att jag skulle göra nåt fel. Men som tur är, är jag väluppfostrad så jag tror jag klarade mig bra. Har aldrig vart på nån så fin restaurang (kanske på grund av att en brunch där kostar lika mycket som en hel månads mat) så det var väldigt roligt. 
Till förrätt åt jag jordgubbar och grädde. Huvudrätten var kokt lax med pocherade ägg och hollandaise sås. Till det drack jag mimosa - en drink gjord på champagne och apelsinjuice. Och till efterrätt blev det Banana Foster - som består av banan och vaniljglass med sås som är gjord på smör, brunsocker, kanel, mörk rom och bananlikör. Huuuur gott som helst!!!
Jag kunde inte med att ta kort där så har tyvärr inga kort på det. Men det har Chalin så ni får se dem senare.

Efter brunchen promenerade vi runt lite mer och tog massa kort





New Orleans är också kända för att ha många homosexuella. Här är en gayklubb.

En liten del av Bourbon street under dagen


Ett skyltfönster på Bourbon street



På söndag eftermiddag blev det lite mer shopping och sen slappa vi lite på hotellrummet innan det var dags att åka iväg och äta middag på en restaurang som hade världens bästa baked ham (kokt skinka?). Så nu har jag ätit det också! Men den här gången förstår jag inte riktigt hur det kan vara världens bästa, men men..

På måndag morgon åkte vi till ett ställe där dem tillverkar alla vagnar och statyer för en stor parad som äger rum i New Orleans varje vår. Det var jättehäftigt.
Vilket jobb de lägger ner.

Dem tillverkar figurerna av frigolit och så målar dem



Michael Jackson

Efter besöket åkte vi snabbt till hotellrummet för att byta kläder och sen åka iväg och äta en supergod lunch.
Mätta och belåtna tog vi spårvagnen för en sightseeing i Upper town - många stora fina hus!
Det var meningen att vi skulle gå till en begravningsplats. New Orleans är väldigt kända för sina begravningsplatser för dem är väldigt speciella. Tyvärr var det stängt. Men jag har letat upp en bild på google för er. Inte så bra bild. Men många begravs i små hus istället för under jorden eftersom New Orleans ligger så långt under havshöjd. så kisterna skulle flyta i vatten om man grävde hål. Så begravningsplatserna ser ut som små städer.


Detta får bli en bra avslutning på min resa. Självklart har jag gjort massa annat men det kan jag berätta om istället.
Jag är i alla fall väldigt glad för att jag åkte och det har gett mig jättemycket. Och jag har ju glömt att säga hur mysiga alla svarta människor var i New Orleans. Älskar deras dialekt och dem är så trevliga och mysiga mot alla dem möter.
Denna resan var en perfekt avslutning på en perfekt sommar!



Kommentarer
Postat av: Camilla

ser sjukt trevligt ut! vilken dag kommer du hem? :)

2010-08-19 @ 15:23:57
URL: http://millajo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0